maandag 12 maart 2018

Het echte definitieve einde van de strip RHONDA! Toch?

De laatste aflevering van de Rhonda-trilogie in Eppo is een feit. En dan rijst de vraag: wat nu? Hans geeft het antwoord in zijn nieuwste blogpost van de Help me, Rhonda-blog:


En dan, aan het eind van het eind, voorbij de grand finale, krijgt de Rhonda trilogie nog even haar echte, definitieve einde. In de afgelopen Eppo verschenen verschenen vorige week dan eindelijk ook de allerlaatste twee pagina's van deel drie van het epos: de Rhonda "pay-off". 
Klaar met alle levensbedreigende gekkigheid voor dit meisje. Tijd voor liefde en geluk. Vijanden opgeruimd, geheugen hersteld, onverwacht familie gevonden, leuke man, mooi huis. Die laatste paar pagina's heeft het verhaal nodig om even tot rust te komen, vind ik. Om de allerlaatste draadjes af te hechten enzo. Misschien dat er op deze pagina's weer even plaats is voor een grapje.



Maar nu dan! Nu is het allemaal dus ook voor Eppo klaar! Gedaan! Dit was het. Deze strip, de strip "Rhonda" gaat definitief niet meer terugkeren in het blad. 
Rest voor de auteur slechts het internationale promotie/signeer-circuit en het voorbereiden van de Nederlandstalige albumuitgaves. De uitgever denkt op dit moment voor het uitkomen van de Nederlandse albums aan de beurs van Breda eind september. Er gaat in ieder geval wederom ook een Rhonda-dossieralbum verschijnen ter gelegenheid van het uitkomen van dit derde deel. Exclusieve oplage, andere cover, linnen ruggetje,  schetskatern, dat soort dingen.
En Rhonda dan? Gaan we haar echt, echt, echt nergens terugzien? Nieuwe Rhonda-verhalen ooit? Spinn off? Sequel? Prequel? Bloglezer, ik trek een zorgelijk gezicht. 
Ik denk eerlijk gezegd van niet. Ik heb vanaf dag één gevonden dat ik deze trilogie moest opzetten als "stand alone" in drie delen. Ook naar de lezer/koper vind ik dat ik hierin een beetje eerlijk moet zijn. Als een stripliefhebber deze trilogie besluit aan te schaffen, moet ie weten dat ie de strip Rhonda he-le-maal compleet in de kast krijgt. Rhonda integraal! 
Een complete serie in drie stripalbums aanschaffen is wat mij betreft, ook financieel nog een beetje te overzien. Nee, Rhonda krijgt geen toekomst met eindeloos wachten op vervolgdelen, voortslepende verhaallijnen, uitgemolken plots en dat allemaal ook nog met teruglopende grafische kwaliteit. Ik moet er niet aan denken.
En er gaat óók nooit, in een of andere toekomst, een gebundelde uitgave komen, zeg ik. Drie van die Rhonda-deeltjes in één kaft. Mooi, maar ook oneerlijk naar de mensen die de albums vroeg hebben aangeschaft. Ik wil geen spijt zien omdat een koper erachter komt dat ie ook had kunnen wachten op de bundeling.
Maarrrr misschien is een speciale Rhonda-opberg-cassette tzt nog wèl een leuk idee!  Een mooie kartonnen box waar je je drie eerder gekochte albums in kwijt kan? Dat lijkt me eventueel ooit nog wel wat.
En stripkarakter Rhonda? Hoe vergaat het ons meisje in haar papieren, jaren zestig wereld? De jaren zeventig tegemoet? Rijk en gelukkig? Paardenfokken en kindertjes maken in Montana met rijkeluiszoontje Dutch?
Ik denk we ons geen zorgen hoeven te maken. Weetje, blogvriend. Ik denk zomaar dat het helemaal gaat goed komen met onze papieren heldin Rhonda Kaplan.

2 opmerkingen:

Kees van den Bos zei

Mooi Frank: na al die jaren is de trilogie voltooid. En ik denk dan: nou een trilogie over Rebecca of pa (Rudolf?) Kaplan zou ook wel smaken....of dan toch eindelijk die aangekondigde BE...hahaha. Afwachten maar wat er straks uit de koker van Hans gaat verschijnen, deze is alvast 'in the pocket'. Gr. Kees.

Frank Jonker zei

Ha Kees,

Bob Evers 6 zou wel heel mooi zijn, maar ik denk toch dat het iets wordt waar Hans zijn bekendheid in Frankrijk mee kan vasthouden (of vergroten?:-)). Aan Pa Kaplan had ik zelf nog niet gedacht, maar dat zou inderdaad een interessant verhaal kunnen worden. Afijn, afwachten maar waar Hans na Rhonda mee komt. We zien het hopelijk vanzelf weer in Eppo verschijnen. :-)
Heel prettig weekend.

Hartelijke groeten,

Frank