dinsdag 31 augustus 2010

Bob Evers in Valkenswaard

Het 25ste Brabant Stripspektakel zit erop. En ook al heb ik ze niet alle 25 meegemaakt, het voelt toch als het einde van een tijdperk. Vooral zondag natuurlijk. Zaterdag begon gewoon zoals de Brabant Stripspektakels in de voorgaande jaren. Voor tien uur al binnen en vanaf de ingang werd ik keurig netjes begeleid naar de plek waar ik zou signeren, in dit geval de tafel van Stripwinkelfavoriet (http://www.stripwinkelfavoriet.nl/).
Maar zoals aangekondigd, zou ik pas om 13.00 uur beginnen met signeren, dus voor die tijd was er nog ruimschoots gelegenheid om rond te kijken, alle collega’s en bekenden te begroeten en te zoeken naar degenen die er (nog) niet waren.
Zo kwam ik o.a. bij de tafel van Gerben Valkema terecht die me attendeerde op de gratis Stripkrant, die ik van Gerben dan ook zo mocht meenemen. En die, zoals de vaste bloglezers intussen weten, maar liefst vijf Puppy from Hell-strips van Hans en Caroline bevat.
Rond elf uur kwam ik Karin en Jan tegen van Jakari Productions (http://www.jakari.be/) met de vraag of ik nog een uurtje bij hen wilde signeren. Wilde ik wel, maar ja, ik zou al bij Stripwinkelfavoriet signeren.
De oplossing was snel gevonden. Stripwinkelfavoriet kwam naast Jakari Producties aan de auteurswand te staan, zodat ik voor beide standhouders tegelijk kon signeren. Vanaf half twaalf ben ik aan de slag gegaan. Vrij snel daarna schoof Marc Verhaegen aan de tafel naast me aan en Daan Jippes af en toe aan de andere kant als gasttekenaar bij Jakari Producties, zodat ik de hele zaterdagmiddag in het goede gezelschap van twee zeer getalenteerde maar vooral twee zeer sympathieke tekenaars mocht signeren. En gelukkig kreeg ik als scenarist-zonder-tekenaar op zaterdag toch wel het een en ander te doen. Draw & Shoot 2 meerdere malen gesigneerd, Donald en Katrien getekend, en verschillende Bob Evers album van tekst en handtekening voorzien, waaronder (het wordt bijna vaste prik in Valkenswaard) vier albums voor iemand die de hele serie in softcover kocht. Robert, bedankt!

(Foto: Jan Magito)

Zondag was het rustiger. Op de laatste dag van het Brabant Stripspektakel brak het gebrek aan tekenaar me uiteindelijk toch op, iets dat me in Valkenswaard nog niet eerder was overkomen. Potientiele kopers lieten de albums liggen tot een volgende beurs, enkel en alleen omdat Hans er niet was. En uiteindelijk bleek Donald Duck die dag toch de populairste figuur te zijn.
Maar hoe dan ook, werd ook dat een heel gezellige middag met af en toe het gezelschap van Daan Jippes bij Jakari Productions en vanaf kwart over twee Daniel Cox, de tekenaar van Agent 212, die maar liefst vijfentwintig albums in een paar uur tijd signeerde.
Na vieren ging ik in het gezelschap van Gerard Leever weer huiswaarts. Maar natuurlijk niet voor we Johan en Franka hadden bedankt voor de afgelopen dagen en de afgelopen jaren. En dat doe ik dan bij deze nog maar een keertje: Johan, Franka en alle andere medewerkers van het Brabant Stripspektakel heel hartelijk bedankt voor de gezelligheid en de genoten gastvrijheid in Valkenswaard. En dank ook voor de overheerlijke pralines, want die smaken echt fantastisch!

Geen opmerkingen: