dinsdag 30 juni 2009

Zelf-de-Bob-Evers-strip-tekenen-7: INKT


Jaaaaaarenlang hier met Higgins Black magic inkt gewerkt. Eerst uit die grote flessen, later, met de opkomst van de digitalisering van het vak, noodgedwongen uit talloze kleine flesjes. Die grote flessen werden wel steeds moeilijker verkrijgbaar. Amerikaanse inkt gemaakt door Faber-Castell en later door Sanford.

Heerlijke inkt, die Higgins. Misschien niet altijd 100% dekking, maar lekker dun en vooral: NIET ZUUR!!! Hoe dunner de inkt, hoe sneller ie immers van je penseel loopt, dus hoe soepeler dus je lijntje kan worden.
Die gunstige pH was vooral voor m'n dure Winsor&Newton 00-series 7-marterharen aquarel penseeltjes fijn. Het "spoelvormige" lijntje, dik in het midden en dun aan de uiteindes, is het kenmerk van een goed penseel. Kan heerlijk met die W&N-kwastjes.

Nu is ook de aanvoer van de kleine Higgins inktflesjes in Nederland gestopt. Geen vraag meer. Slechts op een paar Amerikaanse sites zie ik ze nog aangeboden. Zolangzamerhand wordt dus zelfs deze conservatieve inktstrijker gewongen uit te gaan kijken naar nieuwe aanvoerkanalen of misschien zelfs nieuwe studio-inkt!
Nou is de meeste inkt zuur. Tegen klontering. Om de pigmenten in oplossing te houden, enzo.
Een weekje dopen in zo'n zuur prutje en de penseelhaartjes verliezen hun "coherentie". Hoornstof haarschubjes kapot, denk ik. Het penseelpuntje veert, aan het eind van de streek, niet meer terug naar de uitgangspositie. De punt gaat blijvend "vorken". Tekanaars-razernij gegarandeerd.
Hele serie inktsoorten uitgeprobeerd. Ben ik toch opeens voorzichtig enthousiast over een N e d e r l a n d s e inkt. De "Drawing Ink" van Talens. Black, Art.no. 43357000. Geschikt voor tekenpen, airbrush en penseel. Tenminste, ik denk dat het Talens wel een Nederlands merk is. De inkt ruikt niet echt zuur en m'n marterje is nog steeds intakt!! Hmm, hebben we hier de nieuwe Bob Evers inkt?
(PS: Bovenstaande is GEEN sluikreclame!!! Echt waar, ik ben op geen enkele manier aan Talens gelieerd! KOOP DEZE INKT VOORAL NIET vanwege bovenstaande!!! Niet doen, hoor! Effe neutraliseren: Die Talens-inkt blijkt vast over een paar weekjes het grootste ROTSPUL!!!
Hoewel, als die lui van Talens me nu straks gratis een hele doos van deze inkt inkt opsturen. . . . . . .)

9 opmerkingen:

Otto zei

Voor zeer informatieve informatie over de fabrikant en een link naar diens site klik dan deze link
http://nl.wikipedia.org/wiki/Talens_(bedrijf)

Anne:) zei

Hallo Hans,
Ben even nieuwsgierig...Welke pH heeft inkt?Je hebt namelijk steeds over zure of niet zure inkt;)

Liefs xxx Anne

Hans van Oudenaarden zei

@Otto:
Dank!
@Anne:
Hee, alles goed? Bedoel je welke pH een goede inkt HOORT te hebben? Ik heb namelijk geen idee. Ik denk dat er inmiddels heel veel recepturen voor inkt zijn. Misschien zijn sommige kleurstoffen wel zuur van zichzelf? Of hoe meer zwart pigment je in een oplossing wil hebben, hoe sneller de emulsie dikkig of klonterig kan worden, en dat er daarom een scheutje zwavelzuur bij moet?
Ik heb het idee dat m'n nieuwe inkt-ontdekking op acrylbasis is gemaakt.

Fred de Heij zei

Hoi Hans,
Fantastisch idee, een striptekencursus, dat gaat mij aan het hart. Als aanvulling een tegengeluid: ik gebruik een merkloos vulpotlood, inkt van de Bruna, merk weet ik niet en ik teken op print papier, je kent die pakken van 500 vel wel, 80 grams. Wel iets onder het velletje leggen, want de inkt gaat er vaak doorheen.

Hans van Oudenaarden zei

Hee collega Fred!

Leuk je hier te zien, man!
Maf om te horen hoe gemakkelijk je daarin bent.
Ik ben echt een volstrekt prinsje op de erwt op gereedschapgebied! Ik heb er meteen last van als er een kleinigheid niet naar m'n zin is.
Echt raaaaazend kan ik dan worden.

groet!

Tim Artz zei

Hallo Hans en Frank,

Ik ben een beginnende tekenaar, en heb afgelopen jaar twee pagina's voor Donald Duck getekend. Naar aanleiding van een tekening die ik maakte van een afgekeurd scenario van Frank Jonker, hebben zij contact met me opgenomen.
Dus Frank, bedankt nog :)
(Gaat om een kerstverhaal over Pafboemistan en een baby)

Nu krijg ik af en toe het commentaar dat mijn inktwerk nogal aan de stijve kant is.
Dit doe ik voornamelijk met kroontjespen, en misschien komt dat daar ook wel door.
Nu wil ik wel met penseel inkten, maar na een tijdje gaat mijn penseeltje er net zo gespleten uitzien als in jouw voorbeelden ;)
Dit doe ik met Talens Oostindische Inkt (Zwarte Dop). Ik neem aan dat die anders is dan de Drawing Ink van Talens?

Groet,

Tim

Hans van Oudenaarden zei

Hee Tim!

Klassieke Oostindische inkt is aangezuurd om de pigmenten niet te laten klonteren. Je moet er maar es aan ruiken! De marterhaartjes van je dure aquarelkwastje kunnen slecht tegen dit zuurbadje elke dag. (ook metalen pennetjes worden trouwens op de lange duur wel aangetast, hoor.)
Die "drawing ink" is inderdaad iets heel anders. Een soort dunne, zwarte acrylverf. (Als je de kwast vergeet uit te spoelen droogt het als een soort laagje plastic op. Wegkrabben met je nagel.)

Succes!!!

Tim Artz zei

Ik heb de Talens Drawing Ink aangeschaft, en ben erg enthousiast over het resultaat! Ik moest voorheen moeite doen om inkt op papier te krijgen met kroontjespen, maar nu glijdt het als het ware op papier.

Bedankt voor de tip! =D

Groetjes, Tim

Dit is overigens ook niet als sluikreclame bedoeld ;)

Frank Jonker zei

Ha Tim,

Te gek dat je door mijn kerstscenario als tekenaar voor Donald Duck gevraagd bent. Waar een 13 jaar oud, afgekeurd scenario al niet goed voor is. :-)
Ik kijk uit naar je eerste twee pagina's in Donald Duck. En bij deze alvast heel veel succes met alle pagina's die nog gaan volgen in de komende jaren.

Hartelijke groeten,

Frank