vrijdag 29 augustus 2008

Four weeks . . . and counting!

"Hoi allemaal! Ons werk zit er op . . . Vanaf nu kunnen we ons volledig concentreren op ‘Een overval in de lucht’ dat volgend jaar in Eppo verschijnt."

Huh??? Wat lees ik nou woensdag bij Frank? Het zit erop? Het is gedaan??? We kunnen ons gaan richten op het volgende deel??

Maar al die speciale Boekenhalte-editie's dan, Frank? Die vijftig originele tekeningetjes voor de luxe linnen, dan? En die vijftig "white albums" ? Daar ben ik nog niet eens aan begonnen, Frank!!! H O N D E R D TEKENINGETJES!!! Vijf volle dagen werk!! Ik lig er nu al van wakker! Ergens in de komende weken te plannen! Strafwerk!! Hard labour AND solitary confinement in EEN!!! AAARRGGHH!!

Okee, vrijdag. Nieuwe BE-pagina weer voor je, blogvriend. Pagina 33 in wereldpremiére.


Wéér geen roodgekuifde vuurtoren, geen zuinige kolonelszoon of Amerikaans lefgozertje te bekennen. Was het een pagina of vijf geleden dat we ze het laatst zagen? Of nog langer? En gaan we ze nog zien in de komende pagina's? Ik mis ze wel, hoor!

Nu we de pagina's in kleur plaatsen, is meteen te zien hoe inkleuring de sfeer op een pagina totaal kan veranderen. Dat groenige licht en de harde slagschaduwen onderaan deze plaat maken alles daar in die machinekamer meteen een beetje . . . eh spookachtig. Op de zwart-wit plaat is dat allemaal veel minder pregnant.


Eigenlijk was ik van plan om het een-na-laatste plaatje helemaal niet in te (laten) kleuren. Gewoon in harde, zwarte lijnen te laten. Ik had het kader er al speciaal voor wegggelaten. Een zwart-wit plaatje op een kleurenpagina. Om dat aansteekmoment te benadrukken. Maar toen ik zag wat Wilma ervan had gemaakt, heb ik het toch maar (grotendeels) zo gelaten. (Een béétje aan de inkleuring veranderen kan ik nou eenmaal nooit laten).
Of we trouwens doorgaan met het voorpubliceren van dit BE-materiaal in kleur totaan het einde, vroeg iemand me laatst . . .
In ieder geval totaan de Stripdagen, lijkt me! Een fijne opwarmer voor het album, toch? Wat we daarná, na de stripdagen hier op deze blog gaan doen, moest maar een beetje een verrassing blijven. Dat wekelijks publiceren wordt na 27 september immers een beetje stom, aangezien iedereen van jullie het album dan al zal (kan) hebben gelezen. Vanaf 27 september is dit avontuur gedaan! Wat heeft het dan nog voor zin om het ouwe spul nog wekelijks op deze manier te blijven portioneren? Wie heeft daar dan nog zin in?
Nee, er gaan dingen veranderen hier. Frank en ik gaan op deze plek iets anders doen vanaf oktober. Iets Bob Evers-achtigs en iets met strip, dat wel.
Hou het in de gaten!

Geen opmerkingen: