En terwijl Hel en Julia druk bezig zijn komt Toy dichter en dichter in de buurt. Ze neemt hier overigens een andere muurtrap en dus ook een iets andere route naar de zolder dan Hel en Julia eerder deden. Als je ooit Loevestein bezoekt kun je de zolder via beide muurtrappen bereiken.
Net als de vele van de andere geheimen die Loevestein verbergt, bevindt het boek zich in de muur. Eerst dus ook nog wat stenen loswerken, voor je erbij kunt.
En Anna heeft het boek, met de gedachte aan haar geliefde Pieter, in een kistje gestopt.
Natuurlijk is er even de verleiding om gebruik te gaan maken van dit boek en zo van Hel en Julia de twee rijkste en machtigste vrouwen ter wereld te maken. Vooral Julia ziet dat wel zitten. Deze scene inspireerde Danker Jan tot de prachtige plaat hierboven met heel wat historische personages die ooit de complete Sibylle-codex in hun bezit gehad hebben.
De aandacht van Hel en Julia verschuift echter zodra ze het boek openen en er van alles uitvalt.
Hels aandacht gaat vooral uit naar de brief van Anna Vermeer die in het boek zat, die Julia naar een aantal van de andere papieren.
Uit de brief van Anna blijkt dat ze, net als Hel en Julia, op de hoogte is van de inhoud en macht van het boek.
En aangezien Anna tijdens de Tweede Wereldoorlog leefde beseft ze als geen ander wat er zou gebeuren als dit boek in handen zou vallen van verkeerde machthebbers. Ook dit inspireerde Danker Jan tot een indrukwekkende plaat met de verschrikkingen van toen en nu.
Ondanks dit alles was Anna niet in staat dit boek te vernietigen, vooral omdat het zoveel betekende voor haar inmiddels gesneuvelde grote liefde. En dat is dan ook de reden dat ze, vlak na het transport van het voormalige Rijksarchief naar Slot Loevestein, besloot het boek in de muren van Slot Loevestein te verbergen, in de hoop dat niemand het daar ooit zou vinden.
Gelukkig komt Anna's laatste wens overeen met het voornemen van Hel. Maar Toy die inmiddels de zolder van Loevestein heeft bereikt denkt daar heel anders over.
PAGINA 42:
7.
Plotseling duikt Toy bij de trap op met een getrokken pistool. Ze kijkt naar
Hel en het boek van de Sibylle-codex.
TOY:
Artemis weet jullie altijd te vinden. Is dat het boek? Hier ermee. Je kunt er
toch niets mee zolang wij de andere twee hebben.
8. Hel
draait het boek van Toy af. Ze is vastbesloten het niet af te geven. Toy dreigt
met haar pistool.
HEL:
En jullie niet zolang ik dit boek heb.
TOY:
Dat is snel genoeg opgelost. Het gaat hier om onmetelijke macht en rijkdom. Dan
kijk ik echt niet meer op een lijk meer of minder. Dus óf je geeft me dat boek,
óf…
9.
In een onbewaakt ogenblik grijpt Julia Toy met haar ene arm bij haar nek. Met
haar andere hand pakt ze Toy arm met het pistool beet. Het schot gaat af, maar
mist Hel. Hel rent weg met het boek.
TOY:
Hee!
GELUID
VAN HET SCHOT: Pang!
JULIA,
Hel, rennen!
10. Toy verliest haar pistool, maar geeft Julia met
haar andere hand een karateslag.
TOY:
Jij, bitch! Daar!
11.
Hel heeft de veiligheidsgordel omgedaan en maakt zichzelf vast aan de
tokkelbaan. Toy rent haar kant op en kijkt verbijsterd naar wat Hel doet.
TOY:
?
Het idee om Hel van vier hoog uit het raam van de Zaalbouw te laten tokkelen en zo met het boek aan Toy te ontsnappen had Danker Jan al voordat ik aan het schrijven van het vervolg van het scenario van 'De Sibylle-codex'. Een van de sleutelscenes dus van dit verhaal. Toch inspireerde deze scenarioscene Danker Jan tot een iets andere scene waarbij Hel zich niet vastmaakt aan de tokkelbaan, simpelweg omdat Toy haar pistool niet verliest en Hel daar dus geen tijd voor krijgt.
(Illustraties: Danker Jan Oreel)
De sprong die daarop volgt is al meermalen op dit blog besproken en op de Facebookpagina van Danker Jan, waar je ook meer info over de rest van deze aflevering vindt. De vraag blijft overleeft Hel deze sprong van vierhoog? Over iets minder dan twee weken lees je het antwoord in de laatste aflevering van Hel, De Sibylle-codex.
Tegelijk met de nieuwe Eppo verscheen ook de nieuwe Donald Duck (nr 24-2017). Met daarin, zoals vorige week al aangekondigd, op pagina 5 t/m 16 het Oom Dagobertverhaal 'De reis van de Kon -Ducki' dat ik samen met Paul Hoogma op verzoek van de redactie speciaal voor dit nummer schreef. Het verhaal is gebaseerd op de reis van Thor Heyerdahl die in 1947 met het vlot Kon Tiki van Peru naar Polynesie voer, om te bewijzen dat migranten uit Zuid-Amerika zich rond het jaar 500 best op die manier in Polynesie zouden hebben kunnen vestigen.
In de Duckstadse versie gaat het om Thor Eyerschaal die 70 jaar geleden van Peru naar Polynesie voer met twee goudklompjes, waarvan hij bij aankomst een beeldje liet maken dat nu door het Polynesische Nationaal Museum is verkocht aan een Peruaanse zakenman van wie zowel Dagobert als Goudglans een goudmijn willen kopen. En omdat tegen elkaar opbieden bij deze rijkaards niets oplevert, moet een wedstrijd beslissen wie van de twee de goudmijn maakt. Dat is uiteraard degene die het beeldje ophaalt in Polynesie. Maar daarvoor moeten ze wel dezelfde reis maken als Thor Eyerschaal 70 jaar eerder. Natuurlijk neemt Dagobert zijn neven Donald en Kwik, Kwek en Kwak mee als bemanning. En Goudglans? Een stel vermomde Zware Jongens die niets liever willen dan dat beeldje voor henzelf bemachtigen. En zo begint een avontuurlijk reis over de Stille Oceaan met dezelfde gevaren als toen en compleet nieuwe gevaren. Het verhaal werd getekend door de Spaanse tekenaar Daniel Perez.
Op pagina 28 t/m 31 nog een verhaal dat met de oceaan te maken maakt. Een verhaal waarin nu eens niet Ariel maar Sebastiaan het paleis binnendringt om de mensen te bestuderen. Of eigenlijk het prinselijk orkest en dit om zijn eigen Zeewiersonate te vervolmaken. Sebastiaan bezoek zorgt echter voor nogal wat paniek en chaos in het paleis. En dat terwijl koning Triton hem nou juist gevraagd had op te letten of Ariel niet achter mensen of mensendingen aan ging. Het verhaal werd getekend door de Spaanse tekenaar Valentin Domenéch.
En dan tenslotte de nieuwe Penny (nr 12-2017) met daarin op pagina 6 t/m 15 het verhaal 'Geheimzinnige tekeningen' uit de serie Duinmanege.
(Foto: Kayleigh Roelofs, © Holco Publications)
Hoofdpersoon Femke krijgt van een geheimzinnige vrouw op de manege een speciaal schetsblok, waar ze later tot diep in de nacht en flink slaperig tekeningen maakt. Wat Femke tekent blijkt allemaal verband te houden met dingen die volgende dag op de manege gebeuren. En op de laatste tekening staat een verschrikkelijk ongeluk. Of Femke dat nog kan voorkomen, lees je deze week in Penny. De foto's van deze fotostrip zijn gemaakt door Kayleigh Roelofs.
Prettig weekend allemaal!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten