donderdag 16 februari 2012

Reis door de tijd

Een vorm van strips uitgeven die we volgens mij op de blog nog niet vaak besproken hebben, is die van de strippocket. Een dik doch handzaam boekwerkje met tientallen verhalen en honderden pagina’s leesplezier. In Nederland vooral bekend door Donald Duck. Zo zijn er sinds de jaren 70 al drie ‘gewone’ pocketreeksen verschenen met daarnaast sinds een aantal jaren ook de Dubbelpockets en jaarlijkse Big Fun Pockets.

(Illustratie: Ray Nicholson, © Disney)

En sinds vorig jaar verschijnen er ook zogenaamde Themapockets onder de serienaam Dubbelpocket Extra. De diverse pockets bevatten vooral Duck-verhalen die in het buitenland gepubliceerd zijn.
Nu heb ik midden jaren 90 op verzoek van de Deense uitgeverij Egmont een drietal verhalen geschreven bestemd voor de pockets. Twee daarvan werd uiteindelijk ook in Nederland gepubliceerd. En een van die twee is sinds vandaag opnieuw gepubliceerd in de zojuist verschenen Donald Duck Dubbelpocket Extra nummer 4 met als thema ‘Reis door de tijd’.
Het Oom Dagobert verhaal ‘Gevangen in het Bange Bos’ op bladzijde 294 tot en met 339 van deze pocket en met een hoofdrol voor Zwarte Magica heeft dan ook alles met tijdreizen te maken. Met de toverstaf uit de erfenis van haar oudtante Gerlinde (in het engels: Sorceria) tovert Magica namelijk niet alleen Oom Dagobert, Donald en Kwik, Kwek en Kwak naar een magisch en Middeleeuws verleden, maar ook het geluksdubbeltje! Zodat ze zichzelf er achteraan moet toveren in een poging Dagobert terug te vinden en hem alsnog zijn geluksdubbeltje af te nemen. Helaas zijn er in het grijze verleden meer kapers op de kust.
Dit verhaal, met zijn 46 pagina’s het langste Duckscenario dat ik tot nu toe ooit geschreven heb, werd getekend door de Spaanse tekenaar Antoni Bancells Pujadas en in Nederland met een andere vertaling en een andere titel, ‘Toveren met de tijd’ eerder gepubliceerd in Donald Duck DubbelPocket 6.

3 opmerkingen:

Otto zei

Hoi Frank, is 46 pagina’s ook meteen het max wat aan een duck verhaal zit of zijn er verhalen die over meerdere albums lopen?

Anoniem zei

Hoi Frank. Ik zou graag het hele scenario willen zien. Zou dat wellicht mogelijk zijn?

Frank Jonker zei

Ha Otto en Anoniem,

@Otto, 46 pagina's is zeker niet het maximum voor een Donald Duck verhaal. Het eerst Donald Duck verhaal van Carl Barks (en Jack Hannah, 'Donald Duck finds pirate gold' telt al 64 pagina's. En op I.n.d.u.c.k.s vond ik zelfs een Italiaans Donald Duck verhaal van 347 pagina's lang.
Maar toen ik dit verhaal voor de Deense uitgeverij Egmont was eigenlijk 32 pagina's het maximum voor een pocketverhaal. Helaas hadden ze me dat niet van te voren verteld, maar omdat het mijn eerste scenario voor ze was, hebben ze waarschijnlijk toch de lengte van 46 pagina's geaccepteerd. Mijn andere twee 'Deense' Duckverhalen zijn dus wel 32 pagina's lang.

@Anoniem, Ik denk dat ik hier niet het hele scenario zonder toestemming op de blog kan zetten, zeker niet nu het verhaal net opnieuw gepubliceerd in een gloednieuwe pocket. Al mag citeren uit eigen werk natuurlijk altijd, dus een aantal extra scenario-pagina's op deze blog plaatsen zal vast geen probleem zijn. Maar misschien is het makkelijker als ik het scenario meeneem naar de komende stripbeurzen (met dank aan Otto voor het oorspronkelijke idee :-). Dan kun je het altijd even op je gemak bekijken, als je dat wilt.

Hartelijke groeten,

Frank