vrijdag 23 september 2011

Minck

Maandagochtend, dat mailtje van Rob van Bavel met de titel ‘minck’. Het eerste wat ik zag, nadat ik mijn computer had opgestart. Het enige ook, want daarna is er even niks meer. Geen woorden meer, geen verhalen meer, niets. Heb het mailtje doorgestuurd naar een aantal mensen die dicht bij me stonden. Mensen die wisten wie Minck was. Heb geprobeerd iets op de blog te zetten, maar het lukte niet. Gelukkig zie ik dat Hans dat wel voor elkaar gekregen heeft. Hans, bedankt daarvoor!

Ik kende Minck iets beter, dat maakt waarschijnlijk het verschil. Eén keer heb ik met hem mogen samenwerken aan een strip in opdracht van Comic House.

(Illustratie: Minck Oosterveer)

Een strip voor Continuon over de ramp in de Bommeler- en Tielerwaard, waar vele huishoudens dagenlang zonder elektriciteit zaten nadat een Apache-helicopter in de stroomdraden vloog. Maar Minck kwam ook regelmatig meesigneren in mijn eigen vaste stripwinkel als daar weer eens Amerikaanse tekenaars te gast waren.

Vanmiddag was de crematie. Veel collega’s, vrienden en bekenden. Mooie toespraken van Rob, Willem en Mincks vrouw Tineke. En dat samenzijn helpt bij het weer terugvinden van die woorden. Alleen het onwezenlijke van het plotselinge, het abrupte, en de manier waarop, dat blijft. De stripwereld heeft niet alleen veel te vroeg een groot striptekenaar verloren, maar ook een heel aardig mens.

Net als Hans en Anko wens ook ik Mincks vrouw en kinderen, Willem en alle vrienden en familie heel veel sterkte in de komende tijd. En Minck, rust zacht. Als er een hemel bestaat, hoop ik dat je daar nu bent. Die hemel wordt dan vast nog mooier door jouw tekeningen.

2 opmerkingen:

Otto zei

Na het horen van het verschrikkelijke nieuws afgelopen maandag heb ik onmiddellijk de box van The Unknown erbijgepakt waarin Minck in 2010 een tekening voor mij heeft gemaakt. Mijn eerste en laatste contact met de Minck en we hebben daar uitgebreid over Amerika gesproken. Ondanks of misschien wel dankzij dat ene contact was ik behoorlijk aangeslagen.
Minck blijf voort bestaan in zijn werk en al het moois dat hij in zijn werk aan ons heeft gegeven. Als mens zal hij zeker zo´n legacy achterlaten.
Frank en Hans, sterkte met het verwerken van het verdriet.

Frank Jonker zei

Ha Otto,

Dankjewel voor je reactie en de mooie woorden over Minck. Ik sluit me daar volledig bij aan.

Hartelijke groeten,

Frank