maandag 12 september 2011

Bob, Rhonda en de verdronken paarden in Breda

Breda Stripstad, zo was het in de goede oude tijd en zo was het gelukkig dit weekend weer. En we kunnen spreken van een zeer geslaagd stripfestival. Al zat er toch weer een vreemd kantje aan met Hans in de kelder van het Graphic Design Museum en ik in het Chassé Theater zo’n beetje onder aan de trap in de stand van uitgeverij Boumaar.
Maar laten we beginnen bij het begin. Dat was de binnenkomst ruim voor tienen door de artiesteningang van het Chassé Theater. Althans de mijne, want van Hans weet ik het niet precies. De stand van Boumaar was nog in opbouw, dus eerst maar even meegeholpen een en ander aan albums uit te stallen en vooral: zoeken naar stoelen. Dat leek heel even een probleem te worden, maar dat werd gelukkig snel door de organisatie opgelost. Alle lof daarvoor! Daarna de eerste kop koffie, een snel rondje over de beurs, het begroeten van alle bekenden en natuurlijk even de verkooptentoonstelling van Henk Kuypers bekijken. En dan, zo rond kwart over elf, de start van de signeersessie, waarbij meteen weer ons nieuwste Bob Evers album “Een overval in de lucht” en “De verdronken paarden van Ameland” de populairste albums bleken. Maar ook “Het Van Walraven testament” en “Draw & Shoot 2” mocht ik zaterdag signeren.
Even later bezoek van Otto en net als in Valkenswaard weer heel even gezellig zitten praten.
En net als in Valkenswaard werd het ook juist toen weer iets drukker aan de stand met nieuwe albumkopers en bezoek van Henrieke, nog even als zichzelf en daarna de hele beurs verkleed als Kiki, de ringstaartmaki. Een heel leuke start van de signeersessie dus met heel veel aardige mensen aan en in de stand, want behalve Otto en Henrieke kwamen dit weekend ook o.a. Eric Heuvel, Peter Nuyten, Ijsbrand Oost, Danker Jan Oreel, René Uilenbroek en Aloys Oosterwijk even bij de Boumaarstand langs. En als klap op de vuurpijl ben ik opnieuw geïnterviewd door Ben van den Hengel van Zeewolde Actueel, ditmaal over De verdronken paarden van Ameland.
De enige die ik eigenlijk niet aan de Boumaarstand gezien heb, was Hans. Zo rond kwart voor drie ben ik dan maar richting Graphic Design Museum gewandeld. Maar juist toen liep Hans al rond in Chassé Theater. Daar gemist, helaas. Maar gelukkig kwam Hans even later weer terug naar de Kunststripbeurs waar ik inmiddels Hendrik Jan Vos en Caroline al ontmoet had, waar de drie Vano-Morphoses al gretig aftrek vonden en waar volgens, de geruchten Caroline al .. eh… felle discussies had gevoerd met alle aanwezigen over wat nu wel en geen kunst is. Afijn, nog even op beide beurzen rond gekeken. Op de Kunststripbeurs hoefde ik uiteindelijk niet Hans zijn plaats in te nemen, dus het laatste uurtje van de eerste festivaldag zat ik weer gewoon te signeren bij uitgeverij Boumaar.

En op zondag ging het eigenlijk precies zo. Al was ik toen pas kwart over tien binnen en zat Hans gewoon lekker thuis in plaats van op de Kunststripbeurs. Maar “Een overval in de lucht” en “De verdronken paarden van Ameland” bleven de populairste stripalbums. Al mocht ik op zondag ook “Kabaal om een varkensleren koffer” en “De strijd om het goudschip” signeren.


(Illustratie: Alberto Saichann en Eduardo Lago, © Holco Publications)

En iets na tweeen ineens heel wat kinderen die om een Donald Duck tekening kwamen vragen. Gelukkig ook nog even tijd voor een paar rondjes over de beurs tussendoor. En in het laatste uur van het Stripfestival Breda verkocht ik ook nog het laatste exemplaar buiten Ameland van “De verdronken paarden van Ameland”. Uitverkocht, zogezegd. Maar geen nood, volgende maand ligt het album echt in heel Nederland in de winkel.

(Foto's: Ine van Meenen)

Al met al een zeer geslaagd stripfestival in Stripstad Breda. En natuurlijk bedank ik Fons, Ton, Sandra en Ron weer voor de verzorging en de gezelligheid achter de stand. Otto, Henrieke, Eric, Peter, Ijsbrand, Danker Jan, René en Aloys voor het bezoek in en aan de stand, waardoor het gemis van Hans in de Boumaarstand meer dan goed is gemaakt, Rob, Sietze, Isabel, Amin en alle andere organisatoren en medewerkers van het stripfestival Breda voor de uitnodiging en de twee geweldige stripdagen in Breda. En natuurlijk iedereen die speciaal voor ons, onze albums of de gloednieuwe prenten van Hans naar Breda is gekomen. Bedankt dat jullie er allemaal waren!
En wie ik zeker niet mag vergeten, is Ine van Meenen, die de foto's voor deze blogpost maakte. Ine, hartelijk bedankt daarvoor! Hopelijk duikt er ook nog wat beeldmateriaal van Hans op de Kunststripbeurs op, want ik ben eigenlijk zelf wel heel benieuwd naar de zaterdagse ervaringen van Hans in het Graphic Design Museum. Wordt vervolgd?

3 opmerkingen:

Otto zei

Het doet gewoon pijn om die mooie Vano-morphoses te zien.
Bedankt voor je beursverslag en de stoel en het fijne gesprek, Frank.
Zou Caroline nog een bijdrage willen doen? Ik ben zo benieuwd wat er op die kunstbeurs allemaal heeft afgespeeld.

Frank Jonker zei

Ha Otto,

Alle drie heel graag gedaan.
We gaan Caroline om een bijdrage vragen voor deze blog. Eerlijk gezegd ben ik ook heel benieuwd wat er op die Kunststripbeurs zoals afgediscussieerd is en vooral of dat nog nieuwe inzichten heeft opgeleverd. Wie weet kunnen we dat binnenkort hier lezen. :-)

Hartelijke groeten,

Frank

Hans van Oudenaarden zei

En die mooie foto's van Frank mogen er ook zijn!