maandag 22 augustus 2011

Bob, Rhonda en Ameland in Kampen

Het 13e Kamper Stripspektakel van afgelopen zaterdag was een beetje anders dan andere jaren. Hoezo, zul je vragen? Wel, het begon allemaal zoals altijd.

(Foto: Joop Schreurs)

Zo rond 11.00 uur ’s ochtend kwam ik in het gezelschap van collega-scenariste Saskia Janssen aan in Kampen. Traditiegetrouw begin ik met een verse kop koffie met in dit geval ook een gratis plak cake erbij. Al gauw voegde ook Robert van der Kroft zich bij dit gezelschap. En na een telefoontje met Piet Voordes bleek, dat hij het al ontzettend druk had met alle belangstelling voor de Piet Paulusma Comic en dus helaas geen tijd had voor die kop koffie.
Daarna volgde traditiegetrouw het begroeten van alle andere bekenden, iets wat behoorlijk uitliep, zodat ik pas om 12.00 uur met eigen ogen kon zien, dat er inderdaad nogal wat belangstelling was bij de stand van Piet en ik pas om 12.30 uur bij de Boumaarstand aankwam, die ongeveer 10 meter van de Piet Paulusmastand vandaan lag.
Zodra ik plaats nam achter de Boumaarstand kon ik meteen aan het werk: zo’n vijftien hardcovers van bijna alle delen van de Bob Evers serie, een paar luxe albums en zelfs nog een twee Zuidzee Trilogie-albums. Tegelijkertijd werden ook de eerste exemplaren van De verdronken paarden van Ameland verkocht. En terwijl ik daar druk mee bezig was, doken ineens Hans en Caroline achter me op. Nu had ik verwacht dat Hans even later, na ook een welverdiende kop koffie, zich bij ons in de Boumaarstand zou voegen, maar niets was minder waar. Een paar minuten later waren Hans en Caroline weer verdwenen. En van verschillende kanten hoorde ik wel: “Hans zit daar aan de overkant”. Maar dan denk je: Hans zit vast op een terrasje. Dat stond tenslotte ook op de Help me, Rhonda-blog (http://www.hmrcomic.blogspot.com/). Maar nee, ook dat was niet waar. Hans had gewoon zijn eigen stand. Met zijn nieuwe Rhonda-prent, de Bob Evers prenten en onze kerstkaarten, kortom, alles behalve de albums. Die lagen in de stand van Uitgeverij Boumaar en verkoop daarvan ging intussen gestaag door.Vooral de albums van “Een overval in de lucht” en ‘De verdronken paarden van Ameland” bleken erg populair, maar ook was er weer iemand die de hele serie Bob Evers in softcover kocht. Toch altijd weer een groot compliment voor ons, als nieuwe lezers meteen de hele serie albums kopen. En die signeer ik dan ook altijd met extra veel plezier.
Verder nog een paar maal Draw & Shoot 2 gesigneerd, uiteraard op mijn eigen pagina en vele Donald Duckjes in het programmaboek van het Kamper Stripspektakel. Maar ook een paar Donalds, een Katrien en een Dagobert op groot formaat in schetsboeken.
Rond half drie kon ik eindelijk even pauzeren en een kijkje bij de stand van Hans nemen. Hoe het daar nu allemaal ging met de verkoop van de Rhonda-prenten en de Bob- en Rhonda-tekening, kan Hans jullie beter zelf vertellen. Maar wat ik wel in een flits gezien heb, was een fraaie Rhonda-tekening voor Otto.

(Illustratie: Alberto Saichann en Eduardo Lago, © Holco Publications)

Daarna mocht ik meteen zelf weer signeren en wel twee albums van Het Van Walraven Testament, die ietsje eerder ook al door Eric Heuvel gesigneerd waren. Naast Hans zat Ijsbrand Oost, die speciaal voor Kampen een fraaie prent van Max Miller had gemaakt. Mocht je die gemist hebben, ze zijn naar alle waarschijnlijkheid nog te koop in Breda en anders kun je ze in elk geval reserveren via de blog van Max Miller Strips: http://maxmillercomics.blogspot.com/


Na een kort bezoek aan de overkant moest ik weer terug naar de stand van Uitgeverij Boumaar, waar zowel Een overval in de lucht als De verdronken paarden van Ameland populaire albums bleken. Maar ik kreeg ook steeds meer programmaboeken te signeren.

(Illustratie: Ijsbrand Oost)

Om half vier, weer even pauze. Tijd om koffie te drinken met Hans, Caroline en Anko.
En na een klein half uurtje toch weer terug. Onderweg nog het boek Lenny de Blenny en andere zeedieren van Patty Klein alias Patty Scholten gekocht. Niet eens een strip, maar wel het enige boek dat ik afgelopen zaterdag op het Kamper Stripspektakel heb gekocht. Van de rest van de beurs heb ik door alle drukte namelijk niet zoveel gezien. Tot ongeveer half vijf bleef ik bezig in de Boumaarstand en toen kreeg ik in het laatste half uurtje toch nog gezelschap van Hans. En toen het voor mij zo rond kwart voor vijf tijd was om huiswaarts te gaan, was Hans nog druk bezig met signeren.

Helaas zijn we door alle drukte helemaal vergeten iemand te vragen om foto’s voor deze blog te maken van onze signeersessie, zodat ik, behalve de brug van vorig jaar die er nog steeds hetzelfde uitziet, verder jammer genoeg geen foto’s van onze signeersessies in Kampen bij deze post kan plaatsen.

Maar al met al was het weer een heel drukke en heel gezellige middag in Kampen. En daarom wil ik in de eerste plaats Paul Reichenbach en de organisatie van het Kamper Stripspektakel hartelijk bedanken voor de uitnodiging voor dit jaar, de ontvangst en de goede verzorging afgelopen zaterdag in Kampen. En uiteraard ook alle medewerkers, die ons gedurende de hele middag van broodjes, koffie en andere drankjes voorzagen en van een overheerlijke Kamper slof die we na afloop mee naar huis konden nemen. En verder vooral iedereen die we afgelopen zaterdag weer aan onze beide stands hebben mogen begroeten. Geweldig dat jullie er allemaal weer waren!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Was weer een leuke, gezellige beurs met... heel mooi weer! Fijn dat het weer een succes was! Op naar de volgende beurs...? Groetjes, -J-.

Otto zei

Bedankt voor je mooie verslag, Frank. Helaas heb ik geen tijd gehad om De verdronken paarden van Ameland eens door te bladeren. Ik ben eigenlijk alleen maar bij IJsbrand en Hans langs geweest (en die zo lief waren mij een stoel aan te beiden) en heb een korte loop langs de kramen gedaan en toen was de pijp meer dan leeg. Ik gooi het gewoon in de herhaling in Breda als je er daar nog eentje bij je hebt. Nu maar hopen dat ik dan wat beter ga.

Frank Jonker zei

Ha -J- en Otto,

@-J-, Ben het helemaal met je eens. Met het weer hebben we trouwens bijna altijd mazzel in Kampen. :-)

@ Otto, Graag gedaan, dat verslag! In Breda ben je van harte welkom om eens door De verdronken paarden van Ameland te bladeren. Ik zal zorgen dat er dan ook in de Boumaarstand een stoel voor je klaar staat.

Hartelijke groeten,

Frank