donderdag 17 februari 2011

HELP ME, RHONDA - JOURNAAL, episode 8.

September vorig jaar. Hanco eerst nog nog maaaaaaaaaaaaaaanden druk in de weer met z'n strip-Grunberg. Vano aan de gang met Rhonda. Met het scenario wel te verstaan. Als schrijver, dus. Uncharted territories. Of toch niet?




Hoe gaat dat trouwens er aan toe bij de productie van strips? Van scenario naar tekenaar? Wie is de baas bij zoiets? de eindverantwoordelijke in zo'n proces? Is de tekenaar een soort illustrator van een vantevoren uitgewerkt verhaal? Een soort "uitvoerend kunstenaar" van andermans ideeën?  Of is de tekenaar eigenlijk meer de baas? Omdat hij alles uiteindelijk als laatste in handen heeft en de eindbeslissing neemt? "Anders had die scenarist zelf maar moeten leren tekenen." Is er telkens veel overleg nodig? Zijn daar regels voor?




















Gelukkig niet! Wel zijn er natuurlijk tradities en gebruiken in stripland. Bij bladen met hoge producties, is dat maakproces vaak erg gestructureerd. Vaak is er een redactie die, als een spin in het web, alle specialisten aanstuurt. Ieder een klein schakeltje in de ketting, de redactie is de baas.


















Maar bij de meer "vrije strip-producties" mag je dat helemaal zelf uitmaken. Bij Bob Evers hebben Frank en ik bijvoorbeeld de taken tamelijk netjes verdeeld. Frank schrijft en ik interpreteer. Soms blijf ik dichtbij, soms ga ik een beetje op de loop met z'n scenario. Nooit krankzinnig, maar er zijn momenten dat ik het gewoon anders zie dan Frank. Er zijn, wat dat betreft veel paralellen met speelfilm en theater. Waar houdt immers een scenario op en waar begint het regisseren? Het acteren? 
 
Arme Hanco. Ik besloot om het Rhonda verhaal he-le-maal naar mezelf toe te gaan trekken.

3 opmerkingen:

Carlos zei

Hallo Hans,

een interessant gegeven... wie doet wat tijdens een productie. Maar wat is de rol van de uitgever in dit geheel.... heeft hij ook nog iets te zeggen? Hij moet/mag/gaat de strip namelijk uitgeven en er kunnen natuurlijk strips zijn waarin de uitgever zijn handen niet wil branden aan een verhaal.
Ik kan me voorstellen dat een strip van Vano niet altijd bij Boumaar in het portfolio past. Neem bijvoorbeeld de Kleine Dood.
Gaat daar ook een stukje overleg aan vooraf? Laat je je script eerst aan de uitgever lezen...
En wat is de rol van Caroline in dit geheel?

ga zo door mijn zeun... je illustraties en schetsen zijn prachtig!!! ;-)

Henkus zei

Hans, Hans,... wat kan jij schandalig mooi mooie vrouwen tekenen...!
Studies 3 doet me heel erg denken aan mijn Famous Artists cursus. Ook zulke figuurtjes.
Misschien scan ik er eens wat van in, kan je ze op Facebook bekijken.

Hans van Oudenaarden zei

Dank, vrienden!
@ Carlos:
Uitgevers spelen inderdaad ook hun rol in deze wereld. Ook daar weer veel nuances. De hele range van pro-actieve lastposten, die zich ongevraagd met alles bemoeien tot bijna-dode passievelingen, die je a l l e s moet voorkauwen en daarna nog steeds de hele tijd moet voortschoppen.

Misschien moet ik daar inderdaad nog es een post aan wijden.

@Henkus:
Ben benieuwd.