Uitleg over een donkere psychologische beeldroman
Misschien, zo halverwege deel drie, is het eens tijd voor deze stripmaker om een wat te gaan beschouwen over de diepere lagen achter deze strip. Over het verhaal, de thematiek, wat ik er nou in wilde stoppen enzo. Beetje uitleg over motivatie om het op déze manier te doen, dat soort dingen. Misschien zelfs ook over de zaken die niet zo goed gelukt zijn. Even kijken, waar zal ik beginnen?
M'n Rhonda trilogie is een donkere, psychologische beeldroman geworden. Een "getekend" meisje een kleine honderdvijftig pagina's lang op de vlucht voor zichzelf en haar gekmakende gevoelens van schuld over de dood van haar gestorven vader.
Een deel van Rhonda's opgejaagde geest, een klein beetje geholpen door wat stimulerende middelen, grijpt in het eerste deel met beide handen de kans om "iemand anders te worden". Je vraagt je meteen af, hoeveel van Rhonda's "geheugenverlies" is eigenlijk toeval? Komt het dit meisje namelijk, diep van binnen, niet heel goed uit om helemaal overnieuw te mogen beginnen? In zo'n perfect passend nieuw leven nog wel?
De maffia, politie en pers symboliseren binnen de roman, m.i., Rhonda's demonen. De maffia vertegenwoordigt Rhonda's donkere verleden. Misdaad en slechtheid. De pers staat voor haar angst voor "ontmaskering" en de politie symboliseert "straf". Het is natuurlijk een beeldverhaal, dus elk van die demonen heb ik geconcretiseert. Koffertjes met geld, een stalkende ex-minnaar enzo.
Rhonda's monlologue interieur geven een constante inkijkje in het wankele geheugen en verwarring van onze protagonist. De lezer kan op deze manier, gedurende het hele verhaal, Rhonda's tocht terug naar "zichzelf" van "binnenuit" volgen. Hoewel ik natuurlijk erg m'n best doe de strip te camoufleren als avonturenstrip, staat de psychologische ontwikkeling van Rhonda's karakter in deze strip wel heel duidelijk centraal. Ik geef de plot in het begin van album drie immers al weg. Toegegeven. Het tweelingthema IS natuurlijk een beetje flauw, maar past wel erg mooi bij deze uitwerking. Ik kon het niet laten.
De "sidestory" over de anonieme CIA agent Mac wilde ik erin hebben als tegenhanger van het nogal emotionele hoofdverhaal. Mac's blinde ambitie en totale rationaliteit moesten op de achtergrond Rhonda's verhaal telkens verder helpen, maar ook tegelijk een beetje "aarden". Het "moord op Kennedy" thema zit hier natuurlijk overal doorheen. Ik maak in de strip een nieuwe mix van Maffia, CIA, Marilyn Monroe en het hele complotdenken, en plaats daarmee tegelijk ook alles mooi in deze periode. Spoiler: Een moord op een hoge politicus komt in de slotfase ook nog even langs!
Beide mensen ontmoeten elkaar in de strip trouwens nooit echt, maar hebben uiteindelijk wel een enorme invloed op elkaars leven. Volgende keer meer.
De maffia, politie en pers symboliseren binnen de roman, m.i., Rhonda's demonen. De maffia vertegenwoordigt Rhonda's donkere verleden. Misdaad en slechtheid. De pers staat voor haar angst voor "ontmaskering" en de politie symboliseert "straf". Het is natuurlijk een beeldverhaal, dus elk van die demonen heb ik geconcretiseert. Koffertjes met geld, een stalkende ex-minnaar enzo.
Rhonda's monlologue interieur geven een constante inkijkje in het wankele geheugen en verwarring van onze protagonist. De lezer kan op deze manier, gedurende het hele verhaal, Rhonda's tocht terug naar "zichzelf" van "binnenuit" volgen. Hoewel ik natuurlijk erg m'n best doe de strip te camoufleren als avonturenstrip, staat de psychologische ontwikkeling van Rhonda's karakter in deze strip wel heel duidelijk centraal. Ik geef de plot in het begin van album drie immers al weg. Toegegeven. Het tweelingthema IS natuurlijk een beetje flauw, maar past wel erg mooi bij deze uitwerking. Ik kon het niet laten.
De "sidestory" over de anonieme CIA agent Mac wilde ik erin hebben als tegenhanger van het nogal emotionele hoofdverhaal. Mac's blinde ambitie en totale rationaliteit moesten op de achtergrond Rhonda's verhaal telkens verder helpen, maar ook tegelijk een beetje "aarden". Het "moord op Kennedy" thema zit hier natuurlijk overal doorheen. Ik maak in de strip een nieuwe mix van Maffia, CIA, Marilyn Monroe en het hele complotdenken, en plaats daarmee tegelijk ook alles mooi in deze periode. Spoiler: Een moord op een hoge politicus komt in de slotfase ook nog even langs!
Beide mensen ontmoeten elkaar in de strip trouwens nooit echt, maar hebben uiteindelijk wel een enorme invloed op elkaars leven. Volgende keer meer.
In de rubriek Varia in de nieuwe Eppo wordt op pagina 25 onder het kopje 'Barba-lekkers' aandacht besteed aan de Barbarella-posters die onder andere Hans maakte voor het Cross Comix-festival van 18 oktober j.l. Helaas wordt de Barbarella-poster van Hans niet afgebeeld in de nieuwe Eppo, maar dat doen we hier op de Bob Evers Strip-blog natuurlijk wel.
Op bladzijde 33 van de nieuwe Eppo vind je de oproep voor de jaarlijkse Eppo-enquete. Tot 30 november kun je via deze link je mening kwijt over onder andere Rhonda, Hel en vele andere strips. Als je gaat stemmen, geef Hel en Rhonda hoge punten en liefst natuurlijk een 10, want des te groter is de kans dat we ook in de komende jaren de avonturen van Hel en de strips van Hans (wellicht een Rhonda-spinoff) kunnen blijven voorpubliceren in Eppo. Dank jullie wel alvast voor jullie stem.
(Illustratie: Danker Jan Oreel)
Op bladzijde 33 van de nieuwe Eppo vind je de oproep voor de jaarlijkse Eppo-enquete. Tot 30 november kun je via deze link je mening kwijt over onder andere Rhonda, Hel en vele andere strips. Als je gaat stemmen, geef Hel en Rhonda hoge punten en liefst natuurlijk een 10, want des te groter is de kans dat we ook in de komende jaren de avonturen van Hel en de strips van Hans (wellicht een Rhonda-spinoff) kunnen blijven voorpubliceren in Eppo. Dank jullie wel alvast voor jullie stem.
(Illustratie: Danker Jan Oreel)
En natuurlijk waren Hans en Caroline deze week ook weer in Metro te vinden met het vervolg van Puppy Love. Robin en de kleine Nell zijn in de tuin gezet en Nell maakt voor het eerst kennis met de buren. Buurmeisje Nina, door Robin de dierenkwelling van de Kometenbuurt genoemd, en met de buurhond Koekebier, kortweg Koekie. Volgens Robin gaat Nell een zware middag tegemoet, maar vooralsnog is daar nog niet veel van te merken. Wordt volgende week vervolgd.
In de nieuwe Donald Duck van deze week vind je op pagina 26 t/m 31 een gloednieuw Pinokkio-verhaal, waarin Pinokkio en Jantje Lampepit als verstekelingen meerijden met de Koetser en Stromboli naar een kasteel vol levende marionetten. Stromboli wil er heen om de marionetten te laten optreden in zijn reizende theater en zodoende schatrijk te worden, maar de Koetsier heeft andere plannen. Wat Stromboli namelijk niet weet is dat iedereen die het kasteel betreedt zelf ook in een levende marionet verandert en er vervolgens niet meer uit kan. De Koetsier ziet zichzelf via de toeristische sector al heerser over een wereld vol marionetten worden. Maar dat is buiten Pinokkio gerekend. Het verhaal werd getekend door de Spaanse tekenaar Miquel Pujol.
In de nieuwe Katrien Duck (nr 11-2017) vind je op pagina 15 een gag uit Katrien's dagboek die ik samen schreef met collega-scenarist Remco Polman.
(Schetsen plaatje 1 en 3: Remco Polman)
Katrien wordt uitgenodigd voor de nieuwste modeshow van Calvin Kloon en beseft dat haar eigen outfit niet bepaald modebewust is. Dus schaft Katrien zich speciaal voor deze modeshow een compleet nieuwe en vooral dure outfit aan. Maar of die nu strookt met de nieuwste modetrend? Het verhaal werd getekend door de Nederlandse tekenaar Jaap Stavenuiter en eerder gepubliceerd in Katrien 6-2000, Katrien 6-2006 en Katrien 6-2012.
En tenslotte viel vandaag ook de nieuwe Stripnieuws (nr 69) in de bus.
(Illustratie: Kees de Boer)
Met onder andere een nieuwe aflevering van Gleevers dagboek, het eerste deel van het onvoltooide derde Trunk-verhaal 'Prediker' door Minck Oosterveer en Willem Ritstier, het eerste van een viertal artikelen over de jaren Eppo door Ger Apeldoorn en... een groot interview met Kees de Boer. Kees vertelt onder andere over de verschillen en overeenkomsten tussen strip- en kinderboekenauteurs. over zijn eigen strips, over de prentenboeken en de samenwerking met Tjibbe Veldkamp, de invloed van Martin Lodewijk en de plannen voor de toekomst. Op pagina 31 vind je ook de openingsplaat van 'De boerderij en de koe', de stripfabel die ik in 2012 op verzoek van Caroline samen met Kees maakte voor GRNVLD 12.
Prettig weekend allemaal!
In de nieuwe Donald Duck van deze week vind je op pagina 26 t/m 31 een gloednieuw Pinokkio-verhaal, waarin Pinokkio en Jantje Lampepit als verstekelingen meerijden met de Koetser en Stromboli naar een kasteel vol levende marionetten. Stromboli wil er heen om de marionetten te laten optreden in zijn reizende theater en zodoende schatrijk te worden, maar de Koetsier heeft andere plannen. Wat Stromboli namelijk niet weet is dat iedereen die het kasteel betreedt zelf ook in een levende marionet verandert en er vervolgens niet meer uit kan. De Koetsier ziet zichzelf via de toeristische sector al heerser over een wereld vol marionetten worden. Maar dat is buiten Pinokkio gerekend. Het verhaal werd getekend door de Spaanse tekenaar Miquel Pujol.
In de nieuwe Katrien Duck (nr 11-2017) vind je op pagina 15 een gag uit Katrien's dagboek die ik samen schreef met collega-scenarist Remco Polman.
(Schetsen plaatje 1 en 3: Remco Polman)
Katrien wordt uitgenodigd voor de nieuwste modeshow van Calvin Kloon en beseft dat haar eigen outfit niet bepaald modebewust is. Dus schaft Katrien zich speciaal voor deze modeshow een compleet nieuwe en vooral dure outfit aan. Maar of die nu strookt met de nieuwste modetrend? Het verhaal werd getekend door de Nederlandse tekenaar Jaap Stavenuiter en eerder gepubliceerd in Katrien 6-2000, Katrien 6-2006 en Katrien 6-2012.
En tenslotte viel vandaag ook de nieuwe Stripnieuws (nr 69) in de bus.
(Illustratie: Kees de Boer)
Met onder andere een nieuwe aflevering van Gleevers dagboek, het eerste deel van het onvoltooide derde Trunk-verhaal 'Prediker' door Minck Oosterveer en Willem Ritstier, het eerste van een viertal artikelen over de jaren Eppo door Ger Apeldoorn en... een groot interview met Kees de Boer. Kees vertelt onder andere over de verschillen en overeenkomsten tussen strip- en kinderboekenauteurs. over zijn eigen strips, over de prentenboeken en de samenwerking met Tjibbe Veldkamp, de invloed van Martin Lodewijk en de plannen voor de toekomst. Op pagina 31 vind je ook de openingsplaat van 'De boerderij en de koe', de stripfabel die ik in 2012 op verzoek van Caroline samen met Kees maakte voor GRNVLD 12.
Prettig weekend allemaal!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten