Als Hel en Julia bij het uitstappen ineens niet meer te zien zijn, trekt Toy de meest voor de had liggende conclusie.
Daarbij verkijkt ze zich behoorlijk op de slimheid van Hel. Want in dat toilet zitten niet Hel en Julia verscholen, maar een zwartrijder. Na Harry en Leon al de derde in dit verhaal.
Hel en Julia zijn inmiddels door naar voren gelopen en daaruit gestapt.
Om die reden hadden we voor deze treinreis een dubbeldekker nodig. Alleen dan is het mogelijk om, afhankelijk van waar je zit, ongemerkt onder- of bovenlangs door de trein naar voren te lopen en daar uit te stappen.
Natuurlijk zetten Harry, Leon en Toy de achtervolging in, maar tevergeefs. Voor ze het weten zijn Hel en Julia in de menigte verdwenen. Geen wonder overigens, want het doel van het reis, het Nationaal Archief ligt zowat naast Den Haag Centraal.
Intussen neemt ook Plot contact op met Toy. Plot die volgens deze scene er in geslaagd is een aantal zeldzame antiquiteiten te verzamelen die eerder het pad van beroemde striphelden hebben gekruist. Uiteraard wil Plot weten hoe de zaken ervoor staat wat betreft het derde deel van de Sibylle-codex. Toy, die steeds meer haar eigen spel speelt, probeert Plot wijs te maken dat zo ongeveer alles op rolletjes loopt.
Maar Plot vertrouwt het niet meer en overweegt zelf actie te ondernemen. Hier komt het karakter van Plot en de rol van zijn voorvaderen om de hoek kijken, zoals Henk het omschreef en Danker Jan het weer aan mij stuurde: "Plot is een klein gefrustreerd opdondertje. Eentje die zich niet serieus genomen voelt en die aanschurkt tegen een minderwaardigheidcomplex. Zijn stamboom bestaat uit voorvaderen die door de geschiedenis (en volgens hem onterecht) vergeten zijn. Van het soort zeeheld dat altijd net te laat kwam voor de beslissende zeeslag, wetenschappers die door een paar rekenfoutjes altijd de Nobelprijs misliepen. Dat soort figuren."
Daar is Plot dus ook bang voor. Hij overweegt even zijn contacten op het Binnenhof in te schakelen, maar bedenkt zich dan dat deze hem voor kunnen zijn en waartoe ze in dat geval zoal in staat zijn en besluit dan vervolgens om die reden die contacten niet in te schakelen.
Met als gevolg dat Hel en Julia vooralsnog ongestoord hun gang kunnen gaan bij het Nationaal Archief. Voor deze scene brachten Danker Jan en ik ook echt een bezoek aan het Nationaal Archief. We kregen alle medewerking, konden ook foto's maken, alleen de medewerkers wilden liever geen rol in de strip. De dame die je hier achter de balie is dus volkomen fictief.
De werkwijze van het Nationaal Archief levert Hel en Julia een probleem op, want ze mogen niet zelf in het archief gaan neuzen. Hoe los je dat op als het boek inderdaad in het archief blijkt te zitten. Hel weet wel een oplossing, maar besluit daar dan toch niet voor te gaan. Deze scene bood me de mogelijkheid om Hel een nieuwe betekenis te laten geven voor haar naam, zoals ze in De koffers van Raz Fadraz ook regelmatig deed.
PAGINA 34:
7.
Julia laat de medewerkster van het Nationaal Archief een afbeelding van het
derde boek van de Sibylle-codex zien. De medewerker is onder de indruk van de
afbeelding en tikt het een en ander in de computer in.
JULIA:
Zo ziet het eruit.
MEDEWERKER:
Behoorlijk oud, zo te zien. Romeinse tijd? Ik weet niet of we zulke oude boeken
in ons archief hebben. Maar er gaat iemand voor jullie aan de slag.
8. Julia
en Hel wachten af bij de infobalie fluisteren iets tegen elkaar.
JULIA:
En wat nu? Als ze dat boek straks komen brengen, mogen we het vast niet
meenemen.
HEL:
Pasje rollen en dan op een onbewaakt ogenblik terug om dat boek uit het archief
te halen. Dat is de enige manier.
9.
Close-up van een peinzende Hel.
HEL
(denkballoon): Kostbaar boek vernield. Politie op m’n dak. Hel van ‘helemaal
terug bij af’.
Ze maakt zich echter voor niets zorgen. Want het derde deel van de Sibylle-codex blijkt niet in het archief te zitten. En dan stelt Hel de enige juiste vraag: "Kunt u nagaan of het boek ooit in het archief heeft gezeten?" Volgens Danker Jan die op zijn Facebook-pagina natuurlijk ook aandacht aan deze aflevering van De Sibylle-codex besteedt, levert die vraag een aanwijzing op over de locatie van het boek. Maar daarover meer in de volgende Eppo.
Ook in de rubriek Eppo Mail is er aandacht voor Hel. Een van de schrijvers geeft zijn review in de vorm van een speciaal Eppo-gebed, zeer toepasselijk voor de Paasdagen, en roemt de actie en dynamiek van Hel. Harry, heel hartelijk bedankt voor het compliment.
Prettig Paasweekend allemaal.
(Illustraties: Danker Jan Oreel)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten