woensdag 18 februari 2015

Bekend kruintje in Orleans

Hans plaatste afgelopen maandag dit fraaie fotoverslag van het 'Bulles en Val" stripfestival op de Help me, Rhonda-blog (http://www.hmrcomic.blogspot.nl/). En natuurlijk mag dit verslag ook op de Bob Evers strips blog niet ontbreken:

 Een eenvoudige sporthal in een voorstadje van Orleans, afgelopen weekend. Warm, super druk en met een overvloed aan signerende tekenaars.
Wacht es ! Zien we daar nou echt, tussen alle Franse strip-geweldenaars, opeens een bekend, vaderlands strip-kruintje?
Ja hoor, het is hem gewoon!  Op het "Bulles en Val" festivalletje in Saint-Denis-en-Val. Verdiept in een Rhonda-dedicase-plaat. Gezellig naast Thomas du Caju !
De man met de slechtste beheersing van de Franse taal sinds onze premier! De man met veruit de langste achternaam in stripland. Uw eigen blogvriend, bij de Fransen inmiddels een pieeeeepklein beetje gekend onder z'n ietwat verwarrende "nom-de-plume" VanO!
 Maar wacht es! Wacht es! Is dit eigenlijk wel een stripfestival?
Wat doen al die kleine mensen daar dan?
Blogvriend, na een paar van die Franse reisjes begint me iets op te vallen! Waarom zie ik telkens zo onwaarschijnlijk veel kinderen op Franse stripfestivals??? En niet alleen bij de schmink-hoek! Gewoon tussen de boeken en in de dedicase-rijen!!! Dat ken ik helemaal niet van de Nederlandse festivals !
Hier wordt echt een giga-boot gemist, landgenoten. Hier valt veel te leren. Wordt het  niet eens tijd voor een broodnodige Franse stage van alle Nederlandse uitgevers? Weg met onze vaderlandse strip-gezapigheid. Dat werkt allang niet meer! Ik zeg bijvoorbeeld alleen maar "intervention". . . .

2 opmerkingen:

Hans van Oudenaarden zei

Hee Frank !

Wil ik deze posting van de Rhonda blog vanochtend naar hier doorplaatsen, zie ik dat je me voor bent!

Dank!

Frank Jonker zei

Ha Hans,

In beide gevallen heel graag gedaan. Opnieuw prachtig fotoverslag trouwens.
En uiteraard van harte gefeliciteerd vandaag. :-)

Hartelijke groeten,

Frank