dinsdag 26 april 2011

HELP ME, RHONDA - JOURNAAL, episode 15.

He-le-maal vooraan in het maakproces van strips, metéén na het scenarioschrijven, soms er zelfs mee verweven, zit het layout-proces. De eerste snelle, vaak zoekerige, krabbeltjes van de tekenaar bij een verhaal.
Snelle, rauwe schetsjes op klein formaat. Niet voor het mooi. Dat layouten van een scenario gaat om het uitproberen van poses en "camera"standpunten. Om te zien wat er werkt bij die tekst. Bij dat verhaal. Het zoeken naar intensiteit. Of juist sereniteit. Alles om dat verhaal zo helder of pregnant mogelijk aan te vullen, tegen te spreken. . . 

Zoals eerder gezegd, Rhonda 2.0 gaat een nieuwe strip worden. Geen aangevulde 1.0. Maar toch. Ik heb  potverdrie, die twintig ouwe Rhonda-strippagina's hier wel liggen. Als ikdat nieuwe verhaal ga layouten, kan ik natuurlijk wel w a t kannibaliseren op eigen werk. Knip en plak.

2 opmerkingen:

Otto zei

Het ziet er allemaal weer schitterend uit. Ik wil dit graag lezen!
Je voorstel voor Nicole Atkins - The Way It Is iss geweldig (en wat een mooie vrouw). Ik kon haar nog niet maar klinkt naar meer.
Deze keer een wat hardere keuze bij de toch wel brute actie. Ik dacht aan Linkin Park - In the end http://www.youtube.com/watch?v=5AWbgkRpYwc

And now for something completely different, hoe staat het met Bob Evers en zijn cornuiten voor het vervolg avontuur want drommels nog aan toe ik will weten hoe deze pientere jongens dit avontuur tot een goed einde gaan brengen.

Hans van Oudenaarden zei

Dank!
Weer een interessante muziekale greep, hoor. Ik ben telkens verrast over je associaties.

Wees gerust. Bob en makkers zitten gewoon in de pijp. Een beetje achterin, dat wel.